Jak vybrat světlo na kolo

Výběr vhodného cyklistického světla je důležitý pro tvoji bezpečnost a bezpečnosti ostatních účastníků provozu. Následující průvodce výběrem vysvětlí na co se při výběru vhodného osvětlení kola zaměřit.

Při výběru vhodného předního světla je potřeba se v první řadě rozhodnout, zda světlo potřebuji, abych dostatečně viděl za tmy nebo abych byl lépe vidět ostatními.

Pro dokonalou viditelnost za tmy nebo v horších světelných podmínkách volte vysoce svítivé světlo, pokud vám stačí být lépe nasvětlen, volte takzvané bezpečnostní světlo nebo blikačku.

Parametry cyklistických světel

Důležitými atributy při výběru předního světla na kolo jsou hlavně svítivost, typ napájení, výdrž baterie, upínací mechanismus, dalšími potom například módy svícení, indikátor stavu baterie, velikost a materiál těla, ovládání světla nebo voděodolnost. Zde nabízíme několik rad a typů jak se v nich zorientovat.

Svítivost světla

Hlavní jednotkou svítivosti je lumen, zkratka lm. Na trhu existuje široké spektrum předních světel se základní svítivostí cca od 40 lm až po páliče přes 2000 lm.

Kdy světlo použiji

Při vybírání světla s vhodnou svítivostí si nejprve ujasněte, zda budete na kole jezdit za soumraku, po setmění nebo i za úplné tmy. Dalším faktorem pro výběr pro výběr je prostředí kde jezdíte. Pro ježdění ve městě nebo na cyklostezce nasvícené pouličním osvětlením postačí jiná svítivost nežli na neosvětlené silnici mimo město nebo v nočním lese na klikaté terénní cestě či pěšině.

Orientačně lze říct, že pro bezpečnou noční jízdu na kole by světlo mělo mít alespoň 300 lm. Samozřejmě čím extrémnější podmínky pro jízdu, tím lépe mít při sobě více lumenů, extrémní bajker hojně využije i 1200 lm a více.

Dosvit a šířka světelného kužele

Se svítivostí úzce souvisí dosvit a šířka světelného kužele. Platí pravidlo čím vyšší je dosvit, tím dále vidíte před sebe. Co se týče šířky světelného kužele, pro nasvícené noční ulice nebo cyklostezky vám bude stačit úzký světelný kužel, do nenasvětleného prostředí nebo do lesa naopak budete potřebovat paprsek širší, ideálně abyste viděli alespoň trochu i do stran.

Napájení světel

Dalšími důležitými parametry pro výběr jsou typ napájení a výdrž baterie. Drtivá většina předních světel je napájena bateriemi, rozdíl bývá pouze v druhu baterie, konkrétně jestli je baterie jednorázově vyměnitelná nebo dobíjecí.

Zjednodušeně se dá říct, že méně výkonná světla nebo blikačky používají jednorázové baterie, která vydrží fungovat mnoho desítek hodin bez nutnosti výměny baterie.

Výkonnější světla, například Smart a velmi výkonná světla, například Gaciron a Fénix, jsou vybavena nabíjecími akumulátory s možností dobíjení prostřednictvím USB nebo microUSB. Délka výdrže akumulátoru bývá několik hodin až desítek hodin v závislosti na zvoleném módu svícení nebo blikání.

Velmi výkonná světla, například SolarStorm mají samostatný akumulátor umístěný ve voděodolném silikonovém pouzdře, který je propojen se světlem izolovaným kabelem.

Rušení způsobená cyklistickými světly

Akumulátory výkonných a velmi výkonných světel vyzařují magnetické pole, které občas může rušit signál u bezdrátových cyklocomputerů, pokud se nachází v těsné blízkosti tohoto pole. Podobné rušivé pole vyzařují například dráty vysokého napětí, trafostanice a podobně.

Použití v silničním provozu

Výrobci těchto světel upozorňují na jejich používání hlavně v silničním provozu, kdy je nutné světlo sklopit před kolo na kratší dosvit a nastavit slabší režim, aby nedocházelo k oslnění ostatních účastníků provozu.

Na co si dát pozor

U světel je také potřeba dát si pozor na čínské falzifikáty, u kterých jsou originální kvalitní diody nahrazeny slabšími, například T6 nebo nekvalitními zdroji, které jednak nemají výkon, v horším případě dokonce při delším používání hrozí explozí.

Další funkce cyklo světel

Přední světla na kolo se liší počtem módů svícení a blikání, většinou mívají tři až šest módů. Používání módů prodlužuje výdrž akumulátoru, obecně platí pravidlo, že čím silnější mód používáte, tím je kratší výdrž akumulátoru na jedno nabití.

Dalším nepostradatelným parametrem u výkonných modelů předních světel je indikátor stavu baterie, kdy nízkou kapacitu baterie elektronika oznámí změnou barvy LED podsvícení multifunkčního tlačítka nebo snižováním stupňů na indikátoru stavu baterie. Při velmi nízkém stavu baterie se světlo automaticky přepne do nouzového režimu. Vždy záleží na konkrétním typu a značce světla.

Odolnost vůči vodě

Samozřejmostí by měla být odolnost vůči vodě, která se udává v IPX stupnici, přičemž stupeň IPX 0 znamená nulovou ochranu proti vodě. Špičková přední světla na kolo mívají standard IPX 5 nebo 6 (ostřikování silnými proudy vody ze všech směrů).

Upevnění světla na kolo

Při výběru předního světla je velmi důležité vybrat si vhodný upínací mechanismus, vždy se raději při výběru přesvědčte, že je upínací mechanismus kompatibilní s vašimi řidítky. Ne všechna světla totiž umožňují upnutí na více typů řidítek, například nestandardně tvarovaná, aerodynamická a podobně.

Upínacích mechanismů existuje spousty typů, nejsnadnější jsou silikonová nebo gumová očka, případně suchý zip. U výkonnějších světel zpravidla bývají závitové mechanismy zaručující mnohem pevnější a bezpečnější uchycení světla, které oceníte hlavně při jízdách na nerovnostech nebo nočním terénu.

Některá světla disponují upínacím mechanismem k upnutí přímo na helmu. Výhoda tohoto způsobu upnutí spočívá v tom, že si nasvítíte vždy prostor, kam se díváte.

Extrémní noční bajkeři velmi často používají kombinaci dvou světel, kdy mají silnější výkonné světlo upnuté na helmě a druhé světlo na řidítkách.

expand_less